måndag 19 augusti 2013

Ny vecka & Ananaspaj!!!

Hej nya vecka!!

Idag har tjejerna haft sin första skoldag och det var med glada miner som de cyklade till skolan, skönt att det är så!! För Linn var det extra spännande som fått en alldeles nybyggd skola, det va sååå snyggt, fräscht och genomtänkt. En egen kock och mysig matsal med stora fönster ut mot skogen fanns det, kan tänka mig att matglädjen kommer öka för barnen i stället för deras gamla trånga matsal, riktigt lyxigt!!
 



Hösten är verkligen på intåg och det känns ändå ganska skönt, eller hur!?? Allt har sin tid och det känns ändå ganska lagom efter en sådan fin sommar.

Då jag har semester denna vecka ska jag satsa på att komma iordning innan allt drar igång. Ska rensa ut kläder, skriva matlista, planera och satsa på träning. Har inte blivit så mycket träning under sommaren men nu kommer inspirationen när det blir svalare ute-SKÖNT!!! Blir jogging/pw och de vanliga hemmaövningarna för min del sen blir det nog också en buggkurs för mig och Erik, riktigt kul :)


 
Igår kom en granne över och till oss gjorde jag en lchf efterrättspaj, nämligen den klassiska Ananaspajen fast med mycket mindre kolhydrater och kalorier. Gjorde en egen variant som blev riktigt god faktiskt, här kommer receptet...

 
 
 
 
Pajdeg
 
 
40 gram smör
 
3½ dl mandelmjöl
 
2 msk stevia
 
1 äggula
 
 
Fyllning
 
 
2 dl creme fraiche (den feta)
 
1 ägg
 
½ dl stevia
 
1 tsk vaniljpulver
 
1 burk (500 g) krossad ananas
 
 
Gör så här
 
Sätt ugnen på 175 grader
 
Knåda ihop pajdegen och tryck ut i form ca 24 cm i diameter. Förgrädda ca 5 min i 175 grader. Blanda ingredienserna till fyllningen, häll i pajskalet. Grädda ca 40 min, nedre delen av ugnen.
 
 
Serveras ljummen med glass eller en klick grädde, mm sååå gott när glassen smälter mot den varma pajen!!



Nu ska det fortsättas grejas här hemma, har klippt gräset och nu ska Linn till tandläkaren sen blir det storhandling, det gapar tomt i kyl och frys!!


Tjing, ha en toppendag ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar