tisdag 9 oktober 2012

Lyxig morgon!!



Idag har jag haft en supermysig start på morgonen!!! Blev nämligen bortbjuden på härlig frukost av min fina arbetskollega Jennica, som för övrigt bor jättemysigt!!!






Massvis med go´saker bjöds det på i Jennicas mysiga kök!!!

Tack vännen ♥



Har nu varit och storhandlat på ICA Maxi och har styrt upp lite maträtter denna vecka. Tycker att det är så skönt när allt finns hemma i kyl och skafferi och man inte måste åka och panikhandla eller stå och fundera vad som ska landa på tallrikarna. Planering lönar sig helt enkelt!!






Jag har både gamla och nya smarriga recept till veckans middagar, tänkte lägga upp dessa fortlöpande på bloggen!!  Kunde inte låta bli att köpa lilla boken med 110 st LCHF recept som Expressen gett ut, alltid roligt med lite ny inspiration.








Älskar kokböcker och har egentligen massvis men alltid roligt när nåt nytt i bokväg kommer ut. Nu inför julen finns ju många nya kokböcker av diverse kändisar, kockar,inredare, säljknep såklart men jag tycker det är superkul!!


Tänkte försöka komma tillbaka till lite nyttigare vanor igen, ibland hamnar man ju på sidospår, minst sagt :)

Vi har ju alla olika preferenser för vad som är goda vanor, det finns ju också så många dieter och kostråd från både doktorer och dietister. Det viktigast är nog att följa det som känns bäst för en själv och lyssna på sin kropp!!



 
Massvis med goda recept i denna bok, oavsett om du vill äta lchf!!


För min del fungerar LCHF i samband med motion väldigt bra!! Min egna "hälsovariant" är att dra ner på kolhydraterna (ej utesluta helt) och dra ner på frukt samt utesluta socker. MEN att unna sig ibland precis vad som helst tycker jag man måste göra, annars blir livet trist!!

Jag satsar på att äta mycket grönsaker, bär, protein och fett. Jag överöser ej med fett men ser till att vara mätt och nöjd hela tiden. Socker får man såklart stå över och det är en jobbig del tycker jag till en början MEN står man ut i 2 veckor utan fusk släpper sockersuget nästan helt. 

Jag mår väldigt bra av denna kost, mitt blodsocker känns jämnare, vilket påverkar både humör, ork och energi. Samt att jag tycker maten är väldigt god och hela familjen kan äta detta med god aptit!!

Till barnen kokar jag alltid pasta, potatis, ris och de äter självklart frukt etc. Men jag tycker de äter mycker mera grönsaker och vill ha mindre sötsaker när vi lagar denna typ av mat.

Motionen är en stor nyckel för min del, gällande hälsa!! Måste röra på mig för att må bra, vara glad, ha energi, känna mig  stark och lycklig!!

Jag har däremot jättesvårt för att ha en bokad tid varje vecka och kan känna mig ganska låst av det (OM det inte är dans ;) ). Har under åren kommit fram till att löpning och "hemmaträning" (plankan + styrka på golvet) samt jobbets gym passar mig väldigt bra. Kan sticka ut på en löprunda/PW när andan faller på och det känns väääldigt okomplicerat!!

Det sista hälsotugget kanske inte va så intressant att läsa om, haha men nu fick ni göra det :)

Kram så länge, återkommer senare med ett nytt, snabbt middagsrecept!!!






2 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig morgon fina du!! Blir spännande att se va du ska laga med dessa godsaker :) / jennica

    SvaraRadera
  2. Tack själv, jag bjuder på frulle nästa gång ;)

    Kram Anna

    SvaraRadera