onsdag 3 april 2013

HOME MADE

 
Invigde idag min ny stämpel som jag hittade på Åhlens för ett tag sedan!!

 De hade även mindre stämplar med döskallar och hjärtan men jag var ute efter HOME MADE stämpeln och blev lite lycklig då jag sprang på denna. Finns annars att beställa hos Leilas General store och Coolstufff.se men nu slapp jag ju det :)
 
 
 Fungerade utmärkt att använda ett mördegsrecept, funderade ett tag på att göra dessa med ett kolakaksrecept men jag kan tänka mig att de kan spricka lättare så det blev detta recept!! Brukar inte stå och smaka så mycket under tiden jag bakar men denna degen är ju bara to die for, finns det någon godare deg än mördeg, yummi!!







 
Mördegskakor ca 25 st
 
250 gram smör
 
4 ½ dl vetemjöl
 
1 ½ dl socker
 
½ dl marsanpulver
 
1 ½ tsk bakpulver
 
1 tsk vaniljsocker



Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa rumsmjukt smör och mjöl med degkrokar, tillsätt de övriga ingredienserna och knåda till en deg. Ställ i kylen ca 30 minuter.

Kavla ut degen så att den blir 4-5 mm tjock, gärna på en silikonduk. Tryck ut runda kakor med ett runt mått, jag använde ett litet glögglas. Lägg kakorna på plåt täckt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter. Stämpla kakorna direkt efter att de kommit ur ugnen.


Oavsett vilken stämpel du har, tänk på att ta ett lite mindre mått att stansa ut kakorna med än stämpelns diameter eftersom de ökar i bredd under gräddningen!!

(Kakorna blir lite extra sega och  "kolaaktiga" av marsanpulvret, man kan även ha i 1 dl marsanpulver och minska ½ dl på mjölet för att få ännu mer vaniljkolasmak!!)


Trevlig kväll ♥


1 kommentar: