torsdag 7 mars 2013

KYCKLINGGRATÄNG med CURRY & MANGOCHUTNEY

Gó kväll i stugan, hoppas allt är bra!!?
 
 
Har haft en lugn dag men ändå hunnit med massa saker, bland annat en tur till Ikea, fått ett larm bortplockat på en tröja jag handla igår (tur att kvittot va kvar), storhandlat inför helgen, åkt skidor med Linn och pluggat, städat, tja det va min dag i stora drag!!
 
 
Har nu avslutat kvällens middag som blev såååå god, ni måste bara göra denna rätt!!! Tjejerna älskade den till och med och jag blev bedömd enligt Sveriges mästerkock, haha!! Linn var Leif Mannerström och Julia Per Moberg och det blev höga betyg kan jag lova :)
 
 
Passar perfekt som bjudmat och kan är säkerligen gott med ett glas rött till, maträtt att bjuda på i helgen kanske!?
 



 
 
1 grillad kyckling
1 röd paprika
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
1 syrligt äpple, typ granny smith
5-6 färska champinjoner alt 1 burk hela
3 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 dl mango chutney
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek (uteslut om du har barn, de tycker oftast det blir för starkt)
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
Salt, peppar
Riven smakrik ost
Körsbärstomater
2 nävar cashewnötter
 
 
Sätt ugnen på 225 grader.
 
Koka eventuellt riset och lägg i en gratängform. Bena ur kycklingen.

Skär paprikan i små bitar, finhacka lök och vitlök, skiva purjolöken, skala och hacka äpplet och fräs i smör tillsammans med champinjonerna och curryn några minuter på medelstark värme.
Vispa ihop grädde, creme fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar och låt koka upp. Koka några minuter.
 
 Lägg grönsaksröran i gratängformen (har du ris lägg det ovanpå det), sedan kycklingen och såsen och toppa med tomater, cashewnötter och riven ost.
 
Gratinera mitt i ugnen, 225 grader, ca 20 minuter
 
 
(Vi körde riset på sidan av och ingen sambal ollek) Kan tänka mig att det är supergott med skivad ananas på sidan och krydda på lite extra med sambal ollek!!
 
 
 
Slurp va gott, lova mig att ni provar detta nu!!
 
 
KRAMEN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar