fredag 13 september 2013

KARDEMUMMABULLAR


 
 
 
HALLOJ!!!
 
 
Längesen sist men har haft massvis att stå i med allt vad som gäller studierna så denna lilla sida har fått stå på foten helt enkelt!!
 
 
 
Hoppas du mår bra som kikar in här!!?
 
 
Efter morgonruschen med barnen gav jag mig ut i detta fantastiska septemberväder på en morgonjogg, heeelt underbart att få starta dagen i naturen, bra musik och de egna tankarna..Har senaste tiden tränat till  programmet "sommarpratarna" på P1, får en bra blandning med både intressanta samtal och musik och tiden går ju sååå snabbt om man nu joggar eller går, HETT tips!!
 


 
Något annat jag måste tipsa om här är ett uuunderbart gott bullrecept som jag provade häromdagen, riktigt smarriga saftiga bulla med massvis med smör, vaniljsocker och kardemumma, Wiiie va gött!! Det var Linn som smakat dessa hos en kompis och menade att dessa var de godaste hon någonsin ätit, så det var vi ju bara att be om receptet och sätta fart :) och ååååå så gott det blev!!!!
 
 

Ingår ju såklart att slicka visparna rena från fyllningen. Bullformarna kommer från Lagerhaus
 

 
KARDEMUMMABULLAR ca 40 st
 
75 gram jäst
 
5 dl kall mjölk
 
ca 1,2 lit vetemjöl
 
2 dl socker
 
200 gram smör (rumstempererat)
 
20 gram stött kardemumma
 
 
 
Lös upp jästen i mjölken och tillsätt de övriga ingredienserna och bearbeta med maskin/elvisp i 12-15 min. Låt degen vila i 10 min.
 
 
 
Fyllning
 
250 gram smör (rumstempererat)
 
0,75 dl socker
 
0,75 dl vaniljsocker
 
20 gram stött kardemumma
 
 
 Blanda alla ingredienserna i bunke, ställ åt sidan.
 
 
 
Dela degen i två delar och kavla sedan ut till en 30 x 40 cm stor rektangel som är ca 3-4 mm tjock.
 
Bred på fyllningen.
 
Vik sedan degen på mitten från långsidan och skär i 1 cm tjocka remsor, vi anväda en pizzaskärare! Rulla remsorna så att de tvinnas- sno sedan ihop till en knut.
 
Lägg i bullformar eller på plåt med bakplåtspapper/silikonduk, låt jästa 1 timme.
 
Pensla bullarna med uppvispat ägg blandat med en skvätt vatten, strö över pärlsocker eller stött kardemumma och lite råsocker.
 
Grädda i mitten av ugnen 225 grader i ca 10-12 min.
 
 
 
 
 
 



MMmm gott med varma bullar mellan doppen i poolen..

Nästa gång ska jag prova dessa som vanilj/kanel bullar utan kardemumma, tror det blir grymtans gott det med!!


Ha nu en underbar fredag, KRAM

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar