måndag 26 augusti 2013

Träning & Tacopaj


 
 
 
God kväll i stugorna!!
 
 
 
Hoppas första dagen på denna vecka börjat bra!!?
 
 
Själv började dagen med en morgonjogg och jag blev lite lycklig som klarade att jogga hela min sträcka på ca 8 km utan pauser :) Det gick inte fort men jag hade beslutat att målet var att hålla igång löpningen så långt det gick och det kändes oväntat bra. Det är ju det som är lite kul ändå med träning, att kondisen och styrkan förbättras ganska snabbt om man kör kontinuerligt. Har i princip inte tränat nåt under sommaren utan startade för några veckor sedan och har som mål att träna/jogga 3 gånger i veckan, resten är bonus.
 
 
 
 
 
Plommonlila ansikte och laddad med massa ny energi blev resultatet vilket känns otroligt skönt :) Ska förresten börja buggkurs om en vecka vilket är absolut den roligaste träningen. Gillar man att dansa kan jag verkligen rekommendera just buggkurs. Vi gick för några år sedan och jag har nog aldrig skrattat så mycket som under dessa tillfällen och riktigt bra träning är det ju också.
 
 
 
 
Ikväll har vi ätit en riktig favorit, tacopaj!! Detta recept är gjort med mandelmjöl som ersättare för vanligt vetemjöl men det gör man ju som man vill med såklart..ingen i den här familjen märkte någon skillnad.
 
 
 
 
 
 
Pajskal
 
40 gram smör
 
3½ dl mandelmjöl
 
½ dl sesamfrön
 
1 ägg
 
nypa salt
 
 
Knåda ihop till en deg och tryck ut i form med löstagbar kant. Nagga botten med gaffel och grädda i ca 5-8 min i 175 grader.
 
 
Fyllning
 
ca 600 gram köttfärs
 
1 påse tacokrydda
 
2 tomater
 
2 vitlöksklyftor
 
3 dl riven ost
 
2 dl creme fraiche
 
4 msk majonäs
 
½ rödlök
 
 
Stek köttfärsen och blanda i tacopulvret. Häll i det färdiggräddade pajskalet.
 
 
 
Skär tomater och lök i bitar, lägg över färsen.
 
Blanda ihopcreme fraiche, majonäs, ost, vitlök och häll över färsblandningen.
 
 
 
 
Grädda i ugn 225 grader i ca 25 min.
 
 
 
 
 
 
Servera med sallad, majs, gurka, nachochips och dip!
 
Jag gör alltid samma dip, som består av ca 2 dl creme fraiche och ca ½ påse tortilladippulver (Estrella)
 
 
 
 
 
 
Ååå så gott, magen i fyra hörn nu och nästan hela pajen gick åt!!??
 
 
 
Nu ska jag vila några minuter i soffan innan det blir röjning och sängläggning av minsta tjejen..
 
 
Må gott
 
♥ ♥ ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar