söndag 4 november 2012

Köttbullar och coola ljus!!


Hallojsan, hoppas Du haft en bra helg!!?

Det har varit jobbarhelg åter igen för min del men eftersom jag trivs så otroligt bra med mitt jobb har det inte varit särskilt betungande!! Så glad åt min arbetsplats och kollegor, är lyckligt lottad!!

Annars har jag idag hunnit kompletterat klart vintergarderoben åt barnen, ovanligt lätt och smidigt och som alltid får man så bra service i Valbo på Stadium :) Kan inte handla av suriga expediter med tråkig attityd, vad har man då att göra i servicebranschen?! Nej sånt bojkottas direkt!!

Har precis stått och rullat massvis med köttbullar och dessa har vi ätit ihop med barnens favorit; hemmagjort potatismos, morötter och lingonsylt, en klassiker som alltid går hem. Hade egentligen velat haft stuvad vitkål till men orkade bara inte åka och handla idag.

Här kommer receptet på köttbullarna (som även visats tidigare)




Köttbullar

 500 gram nötfärs

 1 ägg

 2 msk grädde

 ½ msk persilja
 
Salt, peppar


Gör så här


Blanda ihop till en smet.

 Rulla till små bollar och stek i en stekpanna med mycket smör.

 (Tips! Jag brukar använda mig av en matskedsmått för att få jämnstora bullar)



 Gräddsås

3 dl vispgrädde

 2 tsk kalvfond (Knorr) el 1 st köttbuljong

 3 tsk soya (kinesisk)

 4 msk phiadelpiaost maizenamjöl

 svartpeppar


Gräddstuvad vitkål

 Strimla valfri mängd vitkål lägg i en teflonpanna och

 häll på grädde så att vitkålen nästan täcks helt, salta och

 låt koka ihop tills kålen mjuknat och blivit till en

 krämig stuvning.

 Servera med en klick lingonsylt!!!
 
 
Fick häromdagen en present av mamma som jag blev jätteglad över!!
Två stycken svarta coola ljus från butiken JUST US som finns på Götgatan 33 Stockholm
 
 
 

Har själv aldrig varit där men blir nog att titta in vid tillfälle!!
 
Nej nu ska jag styra upp lite här hemma, massvis att få undan innan bästa Solsidan och efterföljade roligheter börjar!! Ikväll är dessutom roliga Petra Mede gäst hos Hellenius hörna!!
 
På återseende..
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Köttbullarna såg goda ut! Ska jag nog ta o prova nån dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Gör det!! Lättrullade och goda ;) Vore trevligt att ses nån dag, Kram

    SvaraRadera