onsdag 24 oktober 2012

Tacopaj!!

Julia dukade och fixade servetter, hennes specialitet :) 

 

 
Denna tacopaj är en riktig favorit här hemma,  du måste prova den, du kommer inte att ångra dig, promise!!! Jag gjorde denna paj i en lchf variant med tanke på pajskalet, du väljer ju själv om du vill ha ett vanligt mjölbaserat pajskal, det blir såklart lika gott!!
 
Jag använder en springform som är 27 cm i diameter, lika bra att göra mycket när man ändå håller på, så det blir rester till matlådor..Här kommer receptet för den som vill!!


Tacopaj

Pajskal
150 gram smör
5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 ägg
 
Fyllning
ca 600 gram nötfärs
1½ påse tacokrydda
3 tomater
½ rödlök
 
Topping
 
4 dl creme fraiche
5-6 msk majonäs
3 dl riven ost
3 st vitlöksklyftor
 
Guacamole
 
1 avocado
2 dl creme fraiche
 1-2 msk citronsaft
1 vitlöksklyfta
salt
 
Nachodip
 
1 påse nachodip
2 dl cremefraiche el gräddfil
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 225 grader. Knåda ihop ingredienserna till pajskalet och tryck sedan ut i en springform med löstagbarkant (går lika bra med ugnsform). Grädda i ca 10 min mitt i ugnen.
 
Stek köttfärsen och tillsätt tacokryddan. Fördela jämt i pajskalet. Hacka tomaterna och rödlöken i bitar, lägg över färsen.
 
Rör ihop creme fraiche, majonäs, riven ost och pressa i vitlöken. Häll blandningen över köttfärsen.
Ställ in i mitten ugnen ca 20 min 200 grader.
 
Servera med isbergssallad, rödlök, paprika, majs, tortillachips (nachosmak) guacamole och nachodip!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Gott va´det!!!
 
Min lilla överraskning blev i allafall mycket uppskattad!!
 
Nu blir det TV kväll, "Bonde söker fru" och sedan" Berg flyttar in", ikväll skulle jag kunna tänka mig att va Carina ;)
 
Anna
 

2 kommentarer:

  1. jitka.gunnerstam@gavlenet.se24 oktober 2012 kl. 20:22

    Tack, låter gott , jag skall prova

    SvaraRadera
  2. Gör det vännen!! Såg du att jag skickat en inbjudan till dig!! Kram

    SvaraRadera