torsdag 4 oktober 2012

Kanelbullens Dag!!



Hej, ni har väl inte missat att det är "Kanelbullens dag" idag?

Brukar väl inte uppmärksamma den här dagen så otroligt mycket men idag är jag faktiskt ledig och har Linn hemma en extra dag (det blev ju scharlakansfeber för hennes del, stackarn) SÅ det passar ju bra att baka lite idag :) Linn har redan stora planer för hur hon ska göra en "drakulabulle", så det kan bli spännande det här ;)

Finns ju så mycket olika varianter av smaker och annat "hittepå" men jag tycker faktiskt att de klassiska kanelbullarna är de allra godaste så vi satsar på sådana idag.

Såg på TV4 morgon i morse, där en bagare gav lite tips för att få bullarna fluffiga och fina, samt ett sätt att snurra bullarna så det blir lite nytt exprementerade här idag.

Det som var viktigt enligt bagaren, var; bra råvaror, man bör inte ha degvätskan för varm utan ska vara kall/sval, då degen ändå blir varm när du arbetar den, är då degspadet för varmt (37 grader) dödar man många jäsbakterier. Låt degen vara lös inför jäsningen, många gör fel i att ha i alldeles för mycket mjöl i degen och bullarna blir torra i slutresultatet.Viktigt också att arbeta degen länge, minst 10 min med maskin för att rätt proteiner ska bildas och degen ska bli fluffig, degen ska kunna släppa från bunkens kant.

Lite nytt för mig för jag har då alltid haft fingervarm degvätska och har inte haft degen lös, kanske blir en liten utvärdering senare!?

Jag kör receptet på mjölpåsens baksida men gör nästan dubbel sats av fyllningen och har i både vaniljsocker och kanel, vaför uteslutna nåt liksom..

Här kommer mitt recept:

150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk stötta kardemummakärnor
ca 1, 4 lit vetemjöl

Fyllning

125 gram smör
1 dl socker
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker

Pensling

1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här:

Smält matfettet i en kastrull, häll i mjölken och nystötta kardemumman, låt svalna av ska inte vara för varm utan sval (under 37 grader). Lös upp jästen i en degbunke med lite av degspadet och jämna ut jästen med en sked.
Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och ca hälften av mjölmängden, arbeta ihop degen ca 10 min i maskin och ca 20 minuter om du arbetar för hand. Degen ska vara lös inför jäsning. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk i ca 30 min, så den dubblar sin storlek.

Lägg degen på mjölat underlag, knåda ihop den lite lätt och tillsätt lite mjöl. Dela degen i två delar
Kavla ut varjedel till en rektangulär kaka. Bre över hälften av fyllingen, rulla ihop degen från långsidan. Skär degen i 20 st delar. Snurra bullarna eller lägg de direkt i formarna. Pensla med uppvispat ägg och skjutsa in i mitten av ugnen ca 5-8 min 250 grader.



Snabba fingrar ibland..


 






                          Bakduk som alltid används då man slipper skrubba bänken från deg!!



                                                Linns drakulabulle jäser sig ännu större...

 

                                  Redo att ätas.....

 
Iskall mjölk är ett måste till...
 
 
Duktiga bagaren, stolt över sitt bakverk ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar