torsdag 18 oktober 2012

Dinner with friends!!



Hade en mysig kväll med grannar från gatan, såå glad och tacksam att vi har fått såna toppengrannar som också blivit nära vänner!!





Fick fina presenter, mitt i prick om man säger så, TACK ♥!!!


Enkel men god vardagsmat åt vi...


Älgfärsås med Tagliatelle
 
ca 800 gram älgfärs
1 stor gul lök
4 msk tomatpure
1 vispgrädde
2 dl creme fraiche
ca 3 vitlöksklyftor
1 msk kalvbuljong
lite ketchup
salt, peppar, oregano, paprikapulver

Hacka löken och stek lök och färs i smör. Finfördela färsen med en gaffel. Tillsätt kryddor,

tomatpure, grädde och creme fraiche. Lår puttra ihop.
 
Serverades med pasta, sallad, baguett, riven ost, glas rött!!









 Knäckig Äppelpaj
 
 
6 äpplen
150 gram smör
3 dl havregryn
2 dl socker
½ dl sirap
1 ½ dl vetemjöl
 
 
Skala äpplena och skär dem i smala klyftor. Smörj en ugnsform med smör och lägg i äppelklyftorna.
 
Smält smöret och tillsätt socker, sirap, havregryn och mjöl, låt koka ihop några minuter.
 
Häll smeten över äpplena. Grädda pajen i mitten av ugnen i 30 min i 175 grader.

Låtpajen svalna något, då blir locket knäckigt och stelt.
 
Servera med vaniljglass!!

 (PS. Barnen kryddade m lite kanel & tyckte det var jättegott. DS Jag dubblade receptet, räckte och blev övet till 6 vuxa & 6 barn)



 




Jag röstar för mer middagar med vänner mitt i veckan, enkelt men sååå trevligt!!!

Nej nu är det dags att packa väskan här..huvudstaden väntar..Tjing på en stund!!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar